Pagina's

woensdag 23 juni 2010

Sparen?!

Toen ik een week geleden het artikel over sparen bij Lizzy las, wilde ik ook even mijn ei kwijt. Vandaar dat ik er ook een artikeltje aan wijd. Sparen vind ik echt een discussiepunt, want wat is sparen? Wanneer doe je het goed? Ik denk dat er geen echt antwoord voor is. Iedereen heeft zijn eigen manier en eigen standpunt over sparen. Ik wil graag laten zien hoe ik 'spaar' (of meer een poging doe tot sparen ;).

Ik krijg nu zo een 15 euro per maand zakgeld. Ik ben 14 en kan nog niet echt werk vinden, wel geef ik hockeytraining, 2,5 uur per week, en daar krijg ik per half jaar ongeveer 125 euro voor. Maar dat krijg je maar één keer uitbetaald, in plaats van per maand. Dus meestal doe ik het met 15 euro per maand.

Ik ben echt gierig in de zin van: zelfs 3 keer nadenken of ik iets koop, ook al is het 1,50 euro. Ik probeer ook altijd 'winst' te maken, dus minder uit te geven dan ik binnen krijg. Dat is erg moeilijk, want een mascara is bijna al mijn zakgeld en als ik dan wil winkelen met de trein, ben ik al mijn zakgeld van de maand al kwijt. Dit lukt dus niet heel erg goed.
Ik verkoop ook spulletjes via Marktplaats waar ik dan weer geld mee verdien.

Nu jullie mijn koopgedrag een beetje kennen, zal ik uitleggen hoe ik een poging doe tot 'sparen'. Ik heb 2 bankrekeningen voor nu en één voor later. Die voor later, daar kom ik niet aan. Waarom heb ik er verder dan 2? Ik had er al een, en toen was er een actie bij de ABN Amro, dat je gratis een hockeystick kreeg bij een rekening. Dit hebben we gedaan en op deze rekening komt mijn zakgeld. Die pin ken ik ook uit mijn hoofd. Mijn hockeygeld en wat ik met marktplaats verdien, zet ik op de andere rekening. Hier weet ik (expres!) de pin niet van uit mijn hoofd, zodat ik er niet veel van koop. Alleen internetbestellingen betaal ik daarmee. Dus als ik voor iets spaar, spaar ik via mijn bankrekening waar ik bijna niet aan kom. Daar komt dan af en toe geld bij, maar niet af.

Zo spaar ik nu voor een iPod Touch 8gb. Als ik binnen nu en een maand mijn hockeygeld krijg, kan ik hem makkelijk kopen, ook wil ik de boeken Eclips en Morgenrood (bij elkaar wel 40 euro!), daar spaar ik ook een soort van. Ik vind het gewoon erg fijn om geld achter de hand te hebben en ik kan er niet tegen om blut te staan!
 
Designed by Lena